Uit de RJB:
Rivrono balotas orientalan rondvojon
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 18 januari 2013 schreef:Rivrono kiest voor oostelijke randweg
RIVRONO - Het stadsbestuur van Rovrono en de Minister van Mobiliteit hebben een overeenkomst gesloten over de rijkswegenstructuur rondom Rivrono. Een oostelijke randweg ter vervanging van de rijksweg N31 door de stad is al jaren een grote wens van Rivrono. Met de Minister van Mobiliteit is nu overeengekomen dat de oostelijke randweg als rijksweg zal worden aangelegd en met een knooppunt ten zuidoosten van de stad rechtstreeks zal worden aangesloten op de toekomstige autowegen A8 en N10.
De oostelijke randweg zal grotendeels worden aangelegd als enkelbaansweg met rotondes. Het gedeelte van het tracé dat gelijk loopt met de D410 zal worden gereconstrueerd en voorzien van een parallelweg voor lokaal en langzaam verkeer.
Onderdeel van de overeenkomst is verder dat de tweede tunnelbuis van de Ŝtonozujotunnel wordt uitgesteld. De eerste tunnelbuis werd in 2009 opengesteld en opening van de tweede tunnelbuis was voor zien voor 2017. Dit wordt echter met vijf jaar uitgesteld om meer ruimte in het budget te krijgen, waardoor de oostelijke randweg versneld kan worden aangelegd. Naar verwachting kan de oostelijke randweg in 2016 gelijktijdig worden opengesteld met een deel van de reeds in aanleg zijnde A8 tussen Rivrono en Basoliuto.
De oostelijke randweg zal deel van de N31 worden en er wordt een strook gereserveerd om in een (veel) later stadium als nog 2x2 rijstroken aan te kunnen leggen. Het gedeelte vanaf het toekomstige knooppunt totaan de eerste aansluiting zal worden uitgevoerd als 2x2 autoweg.
Wat betreft de N10 Hajo - Rivrono (nu nog N15) is er nog niet veel duidelijkheid. Deze weg is gepland als ongelijkvloerse autoweg, deels over een nieuw tracé, maar het districtsbestuur en de Landschapsbescherming vinden een nieuwe autoweg op zo'n korte afstand van de A1 overbodig. Met deze autoweg zou de landschappelijk mooi gelegen N31 Reĝaponto - Rivrono afgewaardeerd kunnen worden, omdat het doorgaande verkeer dan sneller via Hajo kan rijden. Er wordt geopperd om eerst de opening en de effecten van de A8 en A14 af te wachten, voordat er een besluit wordt genomen over de N10. De weg zou dan niet voor 2020 in aanleg komen.
Een theoretische berekening van de reistijden tussen Rivrono en Reĝaponto (kruispunt N2/A4/N4):
Route Rivrono - Reĝaponto | Personenauto | Vrachtauto |
N8 - A1 (huidig) | 42 min | 53 min |
N31 (huidig) | 43 min | 44 min |
A8 - A1 | 34 min | 49 min |
N10 - A1 (100 km/u) | 31 min | 40 min |
N10 - A1 (80 km/u) | 36 min | 42 min |
A8 - A14 - A7 - N2 | 31 min | 41 min |
Hieruit blijkt dat het district en de Landschapsbescherming wel een punt hebben als het gaat om het nut van de N10, al ligt het natuurlijk wel een beetje aan de precieze herkomst en bestemming. Als nieuwe weg met 80 km/u heeft de N10 geen toegevoegde waarde, en als autoweg maar een klein beetje en dan nog het meest voor vrachtverkeer (maximumsnelheid 80 km/u). Het lijkt erop dat het (beperkte) gereserveerde budget beter elders ingezet kan worden.
Een grote kanshebber is de toekomstige A4 ten zuiden van Reĝaponto. Deze weg zal in 2015 deels worden geopend als districtsweg D220 en N19, waarna meteen ombouw tot A4 volgt om de weg in 2018 als autosnwelweg open te stellen. Door uitstel van de tunnel in de N8 en het schrappen van de verlengde N10 kan de bouw van de A4 versnellen en wellicht meteen in 2015 opengesteld worden.